Statement

 

Al món i a l’època en què he sigut llençat, no em puc pas considerar com un artista vocacional ni dotat. Soc artista per voluntat, soc artista perquè no puc ser res més, ja que per la tossuderia de ficar-me en activitats mundanes, m’he convertit en un ésser radicalment inútil i he decidit no resistir-me a fer el ridícul.

Jo tenia que ser alguna cosa, encara que no recordo haver volgut ni tan sols ser. Però donada la situació i donat que soc, viatjo des de la meva austera i callada estada descartant accessoris, complements i filigranes. Auster per estretor, callat per solitud i gandul per impertinent.

Utilitzar l’art com a excusa per fer l’incorrecte, esmunyir-se en la ineficàcia i dansar en la ineficiència. Aconseguir que el joc destrossi l’embolcall de la mala consciència, de les servils habilitats i la insubstancialitat de les masses. Fer front amb humor l’error i mantenir amb reverència el pols a l’únic instant que compartirem en solitud. Així doncs, des de la desil·lusió m’apropo a l’activitat artística com un esdeveniment inútil i innecessari.

Sobre la mal·leabilitat de la matèria exploro una simple i única experiència o acció física. Una metàfora sobre un espai de resistència, d’artifici, d’engany, d’emboscada o de simulacre. Una al·lusió a quelcom essencial que com a molt ens abraça i ens acompanya sobre la corda de l’absurd d’un temps irreversible.

Quan l’expressió tendeix a zero, el factor matèric tendeix a l’infinit. Es tracta d’una acció de distanciament entre un jo casual i una circumstància imposada que per la seva pròpia materialitat, al final es representa a si mateixa com un fet de “veritat” que per afinitat podria obtenir “bellesa”1.

Un equilibri circumstancial que sense instruccions patina en un joc de mort o d’infant. Al final ens queda un “objecte-rebuig” amb olor de indiferència. La meva pintura és la confluència d’una sèrie de circumstàncies preconcebudes i un temps donat a partir d’un tret de sortida. A menor duració1 major significació3. Així i un cop arribat del trajecte i sempre dins els límits4, queda una senda detrítica desfeta del joc d'una acció inculta5.

Notes:

1.-En referencia a la clàssica relació entre veritat i bellesa

2.-El terme “duració” aplicat per André Bergson que contraposa l’idea del temps de la ciència o el temps metafísic.

3.-En el Manifest del Grup Gutai, es presenta la necessitat del retrobar-se amb la matèria i la seva màxima significació. Alliberant-la com a suport de la representació d’ altres simbologies o ideologies.

4.- El suport com límit formal en les propostes de l’informalisme. Observar, com exemple, la reserva o la baixada d’intensitat que J.Pollock experimenta al apropar-se als límits del suport. Això pot tenir una interpretació formal de respecte a un sistema de “saviesa preconcebuda”, com Gilles Deleaze exposa en el sentit que no existeix un espai verge o net de cultura.

5.-Com diu en el Memorial de Walter Benjamin: “No hi ha cap document de la cultura que no ho sigui també de la barbàrie”.